Vino
+3
Femme
Khallu
Shade
7 posters
Femme :: MOJ ŽIVOTE :: Gastronomija :: Omiljena pića, napici
Strana 1 od 2
Strana 1 od 2 • 1, 2
Vino
Slobodno kršite "pravila" za uživanje u vinu
Kada je o vinu reč, malo je pravih poznavalaca, ali su ljudi često opterećeni mitovima,
iz kojih su se nekako izrodila i "pravila" za uživanje u piću bogova.
Ako se i vi pridržavate ustaljenih običaja samo da vam ne bi bilo neprijatno u restoranu, krajnje je vreme da se konačno opustite i uživate.
Samo belo vino se služi ohlađeno
Ko zna kad su ljudi utvrdili da je crno vino bolje ako se služi na sobnoj temperaturi. Ipak, imajte u vidu da je prosečna temperatura sve viša i viša. Dakle, pošto crno vino pun ukus ima na temperaturi od 16 ili 18 stepeni, slobodno ga pre služenja stavite na dvadesetak minuta u frižider.
Vino kuće je za cicije
Ako idete u pristojan restoran, možete poručiti vino kuće bez brige. U ozbiljnim kafanama pažljivo biraju koje će ih vino predstavljati i veoma vode računa o kvalitetu, pa je ovo vino često bolje od polovine onih u vinskoj karti.
Slobodno vratite vino ako vam se ne dopada
Retko će se desiti da u restoranu nešto nije u redu sa bocom koju su vam doneli. Ipak, ako vino ima neprijatan miris, mutno je, kiselo ili po njemu nešto pliva, slobodno vratite bocu i tražite drugu.
Ne morate da se folirate
Ako niste stručnjak za vino, nemojte se opterećivati i teatralno vrteti čašu. Ipak, ako vas baš zanima kako se proba vino, evo odgovora: uzme se gutljaj, zadrži se u ustima i udahne se vazduh kroz zube, da pređe preko vina, a zatim se izdahne kroz nos. Ovako se najbolje oseti i ukus i miris.
Samo belo vino se služi ohlađeno
Ko zna kad su ljudi utvrdili da je crno vino bolje ako se služi na sobnoj temperaturi. Ipak, imajte u vidu da je prosečna temperatura sve viša i viša. Dakle, pošto crno vino pun ukus ima na temperaturi od 16 ili 18 stepeni, slobodno ga pre služenja stavite na dvadesetak minuta u frižider.
Vino kuće je za cicije
Ako idete u pristojan restoran, možete poručiti vino kuće bez brige. U ozbiljnim kafanama pažljivo biraju koje će ih vino predstavljati i veoma vode računa o kvalitetu, pa je ovo vino često bolje od polovine onih u vinskoj karti.
Slobodno vratite vino ako vam se ne dopada
Retko će se desiti da u restoranu nešto nije u redu sa bocom koju su vam doneli. Ipak, ako vino ima neprijatan miris, mutno je, kiselo ili po njemu nešto pliva, slobodno vratite bocu i tražite drugu.
Ne morate da se folirate
Ako niste stručnjak za vino, nemojte se opterećivati i teatralno vrteti čašu. Ipak, ako vas baš zanima kako se proba vino, evo odgovora: uzme se gutljaj, zadrži se u ustima i udahne se vazduh kroz zube, da pređe preko vina, a zatim se izdahne kroz nos. Ovako se najbolje oseti i ukus i miris.
izvor-mondo
Shade- Elita
- Broj poruka : 10711
Pridružila/o se : 13.11.2010
Re: Vino
Crno vino lek protiv raka
Ove godine će širom sveta, skoro milion i po ljudi od lekara čuti da boluju od raka pluća. Kao što je i vrapcima na grani poznato većina slučajeva raka pluća direktno se povezuje s pušenjem, a prestanak pušenja je, naravno, najbolji način da se smanji rizik od obolevanja od te bolesti.
Crno vino lek protiv raka
Ali, naučnici su otkrili da postoji još jedan dobar način borbe protiv ovog opakog kancera, a to je pijenje crnog vina. Čun Čao, naučnica pri zdravstveno-osiguravajućoj kompaniji Kaiser Permanente, sa svojom ekipom je ispitala više od osamdeset hiljada muškaraca o njihovim zdravstvenim i prehrambenim navikama, uključujući i podatak koliko crnog vina popiju.“Ustanovili smo da su oni muškarci koji su pili od jedne do dve čaše crnog vina dnevno imali znatno niži rizik obolevanja od raka pluća od onih koji nisu pili crno vino,“ kaže Čao, a prenosi Glas Amerike. Ona napominje da je konzumiranje crnog vina snižavalo rizik od raka pluća za oko šezdeset odsto.
Studija je pokazala da je za svaku čašu crnog vina, popijenu u mesec dana, rizik od raka opao za dva odsto. Blagotvorno dejstvo vina možda se može pripisati antioksidantima, kaže Čao.“Crno vino je bogato antioksidantskim spojevima, jer kožica zrna grožđa sadrži obilje tih spojeva, a ona je uključena u proces fermentacije crnog vina, ali ne i belog“, dodaje Čao. Naučnici veruju da antioksidansi, koji se prirodno nalaze u voću i povrću, u nekim vrstama više, u nekim manje, štite stanice od hemijskih oštećenja izazvanih normalnim metabolizmom i starenjem.
Čao, međutim, ističe da zaštitne osobine crnog vina ne mogu eliminisati rizik od raka pluća kod onih koji puše: „Ako pušite, prvenstveno savetujem prestanak pušenja, jer pušenje povećava rizik od raka pluća u tolikoj meri da čak i oni muškarci koji redovno piju dve čaše vina dnevno, ako su pušači, imaju znatno veći rizik od obolevanja od nepušača.“Istraživanje je objavljeno u časopisu Epidemiology, Biomarkers and Prevention.
Crno vino lek protiv raka
Ali, naučnici su otkrili da postoji još jedan dobar način borbe protiv ovog opakog kancera, a to je pijenje crnog vina. Čun Čao, naučnica pri zdravstveno-osiguravajućoj kompaniji Kaiser Permanente, sa svojom ekipom je ispitala više od osamdeset hiljada muškaraca o njihovim zdravstvenim i prehrambenim navikama, uključujući i podatak koliko crnog vina popiju.“Ustanovili smo da su oni muškarci koji su pili od jedne do dve čaše crnog vina dnevno imali znatno niži rizik obolevanja od raka pluća od onih koji nisu pili crno vino,“ kaže Čao, a prenosi Glas Amerike. Ona napominje da je konzumiranje crnog vina snižavalo rizik od raka pluća za oko šezdeset odsto.
Studija je pokazala da je za svaku čašu crnog vina, popijenu u mesec dana, rizik od raka opao za dva odsto. Blagotvorno dejstvo vina možda se može pripisati antioksidantima, kaže Čao.“Crno vino je bogato antioksidantskim spojevima, jer kožica zrna grožđa sadrži obilje tih spojeva, a ona je uključena u proces fermentacije crnog vina, ali ne i belog“, dodaje Čao. Naučnici veruju da antioksidansi, koji se prirodno nalaze u voću i povrću, u nekim vrstama više, u nekim manje, štite stanice od hemijskih oštećenja izazvanih normalnim metabolizmom i starenjem.
Čao, međutim, ističe da zaštitne osobine crnog vina ne mogu eliminisati rizik od raka pluća kod onih koji puše: „Ako pušite, prvenstveno savetujem prestanak pušenja, jer pušenje povećava rizik od raka pluća u tolikoj meri da čak i oni muškarci koji redovno piju dve čaše vina dnevno, ako su pušači, imaju znatno veći rizik od obolevanja od nepušača.“Istraživanje je objavljeno u časopisu Epidemiology, Biomarkers and Prevention.
Autor: V. M.
Shade- Elita
- Broj poruka : 10711
Pridružila/o se : 13.11.2010
Re: Vino
O vinu
Čaše
Jedan od činilaca koji je izuzetno važan kad je uživanje u vinu u pitanju, je odgovarajuća čaša. Tanke, elegantne, duguljaste čaše nikako nisu pomodarstvo! One su sastavni deo rituala.
Čaše su sužene na vrhu da bi se tu zadržali mirisi, da bi mogli da osetimo buké, imaju tanku, dugačku dršku da ne bismo rukama menjali temperaturu vina i imaju postolje da bi bile stabilne. Postoje različite vrste čaša - za belo, crno, šampanjac, čaše za port, burgundac, šeri ili bordo.
Čaše su sužene na vrhu da bi se tu zadržali mirisi, da bi mogli da osetimo buké, imaju tanku, dugačku dršku da ne bismo rukama menjali temperaturu vina i imaju postolje da bi bile stabilne. Postoje različite vrste čaša - za belo, crno, šampanjac, čaše za port, burgundac, šeri ili bordo.
Crno vino - Glatkih ivica, oblika lale. Čašu punimo uvek do pola, da bi mogli da je okrećemo u ruci, posmatramo, mirišemo i ne rizikujemo prosipanje.
Belo vino - Nešto manje od čaša za crno vino jer belo vino ne mora da diše koliko i crno i njegov buké se ne razvija tako dramatično.
Šampanjac - Kod nas su jako česta pojava široke, činijaste čaše za šampanjac što je pogrešno. Šampanjac se pije iz jako izduženih čaša sa razlogom - čaša treba da usmeri sve one fine mehuriće pravo na naš nos, da nas zagolicaju, a ne da odu u vazduh za par sekundi zato sto je čaša široka.
Kako se proba vino?
Uzmete gutljaj, zadržite ga u ustima i udahnete vazduh kroz zube, da pređe preko vina i izdahnete kroz nos. Ovako ćete osetiti i ukus i miris. Onda u svakom slučaju kažete "odlično je" ili nešto slično, jer ako ovo čitate znači da niste stručnjak pa najčešće ne možete baš da kažete zašto je neko vino dobro ili ne, (već samo da li vam se sviđa ili ne), a pored toga, i ako ga vratite, sve ćete vi to platiti, a naravno da niste u situaciji da plaćate više nego što se mora.
Koje vino uz koju hranu?
Pažljivo odabrano vino, ono koje se bira na osnovu hrane koju serviramo, doprinosi opštem ukusu i zadovoljstvu. Vino i hrana treba da se međusobno dopunjuju, da podstiču ukus jedno drugom. Ne treba jedno od njih da guši ono drugo. Čak stručnjaci u ovoj oblasti mogu tačno da vam kažu koje vino je najbolje piti uz koje jelo, prethodno vas ispitavši o sastojcima i začinima koji su korišćeni u pripremi. Nećete piti isto vino uz ljutu i neljutu hranu. Zato postoje neka opšta pravila, koja je sasvim lako slediti, tipa "uz ribu ide ovakvo vino, uz meso onakvo, uz povrće neko treće".
Osnovna stvar o kojoj treba voditi računa je da jačina vina treba da odgovara jačini hrane. Belo vino bi onda išlo uz ribu, piletinu, salate, testeninu, mada opet zavisi, uz testeninu sa mesom i jakim začinima bolje će ići crno. Za jače meso preporučuje se crno vino, kao i uz jače sireve. Crno vino se pije uz hranu kao sto je meksička ili indijska, a belo uz grčku ili kinesku kuhinju. Opet, kako niko od nas ne voli pravila, možda je najbolje da svako sebi odredi šta i kako. I koliko.
U nekim slučajevima zvezda večeri je baš vino. Tada treba uz njega služiti neku laku, ne previše začinjenu hranu, koja neće ometati oslobađanje svih ukusa i pune arome.
Osnovna stvar o kojoj treba voditi računa je da jačina vina treba da odgovara jačini hrane. Belo vino bi onda išlo uz ribu, piletinu, salate, testeninu, mada opet zavisi, uz testeninu sa mesom i jakim začinima bolje će ići crno. Za jače meso preporučuje se crno vino, kao i uz jače sireve. Crno vino se pije uz hranu kao sto je meksička ili indijska, a belo uz grčku ili kinesku kuhinju. Opet, kako niko od nas ne voli pravila, možda je najbolje da svako sebi odredi šta i kako. I koliko.
U nekim slučajevima zvezda večeri je baš vino. Tada treba uz njega služiti neku laku, ne previše začinjenu hranu, koja neće ometati oslobađanje svih ukusa i pune arome.
izvor - net
Shade- Elita
- Broj poruka : 10711
Pridružila/o se : 13.11.2010
Re: Vino
Vino u pripremanju jela se upotrebljavalo vrlo rano- prakticno iz prve proizvedene kapljice. O tome postoje i veliki broj clanaka, o njegovoj upotrebi. Javlja se u Homerovim clancima recepata starih Grka, a kasnije i u clancima rimskih gozbi koje su uticale na kuhinje mediteranskih naroda. Recepti srednjovekovne Francuske ukazuju da je vino bilo jedno od glavnih sastojaka pri pripremanju. Engleski kuvar iz 1739 godine izobiluje receptima sa raznim vrstama vina. Jednaku popularnost vino je imalo i u Ameriku. Uvozio se seri, porto i madeira, pa cak je i predsednik Tomas Dzeferson proizvodio sopstveno vino.
Ako ste pocetnik ovom namirnicom, upoznavanje pocnite vama poznatim vinima.Kada shvatite princip mesanja ukusa, moci ce te se upustiti u sira istrazivanja.
Glavne smernice za upotrebu vina pri pripremanju
* belo vino i seri se upotrebljava kod jela sa pilecim mesom i morskim plodovima, sira, krem supi i svetlih sosova.
* crno vino ce pojacati aromu jela od crvenog mesa, divljaci i mesnih sosova.
* Suva i laka slatka vina idu sa laksim predjelima, suvim mesom, ribom i morskim plodovima.
* testenine sa sirom ce te ,, unaprediti,, ako im dodate malo roze, crno vino i teran.
* Jelima sa jajima dobro ce doci suvo belo vino ili roze.
* Dok dinstate povrce dodajte malo belog vina za intenzivniji ukus.
* Vino je odlicno i kao marinada, omeksava i aromatizira meso.
* Vina se obicno dodaju na sredini ili na kraju pripremanja.
* Vreme kuvanja vina zavisi od boje: belo se zagreva krace, a crveno dok ne ispari, a boja ne postane tamna.
* Vocu dodajte belog slatkog vina, penusavog ili roze, sladak vermut ili staro, crno slatko vino.
* Kolaci bez cokolade trpe likerska vina, polusuvo penusavo i aromaticno skatko vino.
* Suvi kolaci idu sa penusavim vinima, belim slatkim, poluslatkim ili desertnim vinima.
* Pravilo je da se sa cokoladom i kolacima ne pije vino, pa se zato i ne dodaje u pripremi istih.
Ako ste pocetnik ovom namirnicom, upoznavanje pocnite vama poznatim vinima.Kada shvatite princip mesanja ukusa, moci ce te se upustiti u sira istrazivanja.
Glavne smernice za upotrebu vina pri pripremanju
* belo vino i seri se upotrebljava kod jela sa pilecim mesom i morskim plodovima, sira, krem supi i svetlih sosova.
* crno vino ce pojacati aromu jela od crvenog mesa, divljaci i mesnih sosova.
* Suva i laka slatka vina idu sa laksim predjelima, suvim mesom, ribom i morskim plodovima.
* testenine sa sirom ce te ,, unaprediti,, ako im dodate malo roze, crno vino i teran.
* Jelima sa jajima dobro ce doci suvo belo vino ili roze.
* Dok dinstate povrce dodajte malo belog vina za intenzivniji ukus.
* Vino je odlicno i kao marinada, omeksava i aromatizira meso.
* Vina se obicno dodaju na sredini ili na kraju pripremanja.
* Vreme kuvanja vina zavisi od boje: belo se zagreva krace, a crveno dok ne ispari, a boja ne postane tamna.
* Vocu dodajte belog slatkog vina, penusavog ili roze, sladak vermut ili staro, crno slatko vino.
* Kolaci bez cokolade trpe likerska vina, polusuvo penusavo i aromaticno skatko vino.
* Suvi kolaci idu sa penusavim vinima, belim slatkim, poluslatkim ili desertnim vinima.
* Pravilo je da se sa cokoladom i kolacima ne pije vino, pa se zato i ne dodaje u pripremi istih.
Izvor: Vecer
Shade- Elita
- Broj poruka : 10711
Pridružila/o se : 13.11.2010
Re: Vino
VINO OD CIMETA
30 grama usitnjene cimetove kore,
½ litra slatkog crnog vina. Ostaviti da odstoji 6 dana.
Pije se po mala čašica 3X dnevno pre jela.
Još je efikasnije cimetovo vino pripremljeno na sledeći način:
100 grama crnog vina, 8 grama cimetove tinkture,
6 grama tinkture matičnjaka i 30 grama mednog sirupa.
Svakih 1-2 sata uzima se po 1 velika kasika.
30 grama usitnjene cimetove kore,
½ litra slatkog crnog vina. Ostaviti da odstoji 6 dana.
Pije se po mala čašica 3X dnevno pre jela.
Još je efikasnije cimetovo vino pripremljeno na sledeći način:
100 grama crnog vina, 8 grama cimetove tinkture,
6 grama tinkture matičnjaka i 30 grama mednog sirupa.
Svakih 1-2 sata uzima se po 1 velika kasika.
Shade- Elita
- Broj poruka : 10711
Pridružila/o se : 13.11.2010
Re: Vino
VINSKI REČNIK
AROMA, BUKE - Aroma vina je skupa mirisnih sastojaka u vinu koje osetimo našim čulom mirisa.Obično je to groždje, ali mogu biti i drugi mirisi, zemlja, seno, aromatične trave.Pošto deo mirisa nestaje tokom fermentacije, termin AROMA koristimo za mlada vina, a termin BUKE za starija vina.
SUVO - vino koje nije slatko.
ISKRIČAVO - vino koje ima osvežavajuću kiselost.
MEKO - glatko vino bez osvežavajuće kiselosti
NOTA HRASTOVINE - vino sa ukusom hrastovine
VOĆNO - vino čiji ukusi podsećaju na voće
TANIN - materija koja se nalazi u crnom vinu, daje mu čvrstoću i ostavlja utisak
suvoće u ustima
TELO - utisak koji težina vina ostavlja u vašim ustima (lako, srednje, puno)
ZAOSTALI UKUS - utisak koji vino ostavlja kada ga progutate
INTENZITET - označava koliko je jak ili slab ukus vina.
Vino se drži na tamnom mestu, na temperaturi koja je prijatna i čoveku, otprilike 10-30 stepeni (mada je bolja hladnija varijanta). Boce treba da su položene u horizontali da bi čep zadržao vlagu i sprečio da vino ispari ili oksidira pre vremena.
Crno vino se služi na sobnoj temperaturi, a belo i šampanjac rashlađeni na 7-13 stepeni (ne valja ih previše ohladiti jer se onda gubi miris)
Shade- Elita
- Broj poruka : 10711
Pridružila/o se : 13.11.2010
Re: Vino
Klimatske promene menjaju "mapu vina"
Globalno otopljavanje je promenilo međunarodnu "vinsku mapu" - najkvalitetnija vina počinju da stižu iz severnijih krajeva, a kvalitetna bela vina ustupaju primat crnim.
I najpoznatiji proizvođači iz Francuske i Nemačke, koji su se dičili svojim lakim belim vinima, sada proizvode kvalitetnija crna vina. Lozama za takva vina pogoduje sve toplija klima.
Dugo se smatralo da britanska klima nije idealna za razvoj vinogradarstva, ali se poslednjih godina mnogo toga promenilo.
Iz Velike Britanije su stizala bela vina jer je hladna klima pogodovala vrsti grozđa od kojih se ona spravljaju, a sada su klimatske promene dovele do toga da u britanskim vinogradima počinje da rađa grozđe od koga se prave crna vina.
Posle 600 godina ponovo je rodila loza od koje se pravi najkvalitetnije crno vino, javila je britanska agencija Rojters. Britanski vinogradari su počeli da zasade podmlađuju lozom kojoj pogoduje topla klima, a novi vinogradi sa novim sortama grožđa niču na pšeničnim poljima ili u baštama gde se gajilo povrće.
Površine pod vinovom lozom u Britaniji povećane su na oko 800 hektara, sa samo nekoliko stotina hektara iz osamdesetih.
"Imamo koristi od globalnog otopljavanja, rekao je Kris Vajt", direktor velike vinarije na oko 20 kilometara južno od Londona.
Istraživacki tim "Grinpisa" je u avgustu ove godine objavio da će se, ukoliko se nastavi sadašnji trend globalnog otopljavanja, najpogodniji pojas sa uzgajanje loze i proizvodnju vina "povući" oko 1.000 kilometara severnije od sadašnjeg pojasa.
Ovaj izveštaj je letos zabrinuo proizvođače vina u Francuskoj: njih oko 50 je u otvorenom pismu francuskom predsedniku Nikoli Sarkoziju zatražilo hitnu akciju da se spase proizvodnja francuskih vina, "dragulja francuske kulture" kako su naglasili.
Isti izveštaj je podgrejao nade britanskih poizvođača vina da će se konačno osloboditi u svetu poznate izreke - "britansko vino" za vina slabog kvaliteta.
Globalno otopljavanje je promenilo međunarodnu "vinsku mapu" - najkvalitetnija vina počinju da stižu iz severnijih krajeva, a kvalitetna bela vina ustupaju primat crnim.
I najpoznatiji proizvođači iz Francuske i Nemačke, koji su se dičili svojim lakim belim vinima, sada proizvode kvalitetnija crna vina. Lozama za takva vina pogoduje sve toplija klima.
Dugo se smatralo da britanska klima nije idealna za razvoj vinogradarstva, ali se poslednjih godina mnogo toga promenilo.
Iz Velike Britanije su stizala bela vina jer je hladna klima pogodovala vrsti grozđa od kojih se ona spravljaju, a sada su klimatske promene dovele do toga da u britanskim vinogradima počinje da rađa grozđe od koga se prave crna vina.
Posle 600 godina ponovo je rodila loza od koje se pravi najkvalitetnije crno vino, javila je britanska agencija Rojters. Britanski vinogradari su počeli da zasade podmlađuju lozom kojoj pogoduje topla klima, a novi vinogradi sa novim sortama grožđa niču na pšeničnim poljima ili u baštama gde se gajilo povrće.
Površine pod vinovom lozom u Britaniji povećane su na oko 800 hektara, sa samo nekoliko stotina hektara iz osamdesetih.
"Imamo koristi od globalnog otopljavanja, rekao je Kris Vajt", direktor velike vinarije na oko 20 kilometara južno od Londona.
Istraživacki tim "Grinpisa" je u avgustu ove godine objavio da će se, ukoliko se nastavi sadašnji trend globalnog otopljavanja, najpogodniji pojas sa uzgajanje loze i proizvodnju vina "povući" oko 1.000 kilometara severnije od sadašnjeg pojasa.
Ovaj izveštaj je letos zabrinuo proizvođače vina u Francuskoj: njih oko 50 je u otvorenom pismu francuskom predsedniku Nikoli Sarkoziju zatražilo hitnu akciju da se spase proizvodnja francuskih vina, "dragulja francuske kulture" kako su naglasili.
Isti izveštaj je podgrejao nade britanskih poizvođača vina da će se konačno osloboditi u svetu poznate izreke - "britansko vino" za vina slabog kvaliteta.
Re: Vino
Šardone- kralj belih vina
Različite crvene i bele sorte grožđa rasprostranjene su na šest kontinenata širom sveta. Među stručnjacima i uživaocima slatkog soka, već duži niz godina vodi se rasprava o tome koje su to sorte koje su najbolje među tolikim izborom. Odgovor na to pitanje nije nimalo jednostavan, pogotovo kada je reč o tako velikom broju kvalitetnih sorti među kojima treba izabrati najbolje.
Bilo kako bilo, kao neke od najpoznatijih i najrasprostranjenijih sorti u svetu, izdvajaju se Chardonnay, Pinot Blanc, Pinot Grigio, Sauvignon Blanc, Riesling (kod belih sorti), i Merlot, Cabernet Sauvignon, Malbec, Sangiovese (kod crvenih sorti).
Sve pomenute sorte grožđa, kao i one koje nismo pomenuli, bilo da su od crvenog ili belog grožđa, doneće u svakom slučaju sok u kojem čovek može da uživa. Naravno, ukoliko je zadovoljen uslov da je grožđe zdravo i da se u podrumu nalazi dobar vinar.
O Šardoneu (Chardonnay)
Ovo je sorta koju ne bismo previše morali da predstavljamo ljubiteljima vina, jer je većini od njih Šardone veoma poznat i omiljen. Ipak, s obzirom na senzacije ukusa koje ta sorta može ponuditi, svakako je vredan da ga iznova prezentujemo. To je mogućnost da oni manje upućeni dobiju uvid u sortu koja često daje ukusne osećaje vrede divljenja. Činjenica koja dovoljno govori u prilog kvalitetu sorte je ta da je Šardone sorta koja u nejvećem procentu doprinosi proizvodnji i dobijanju poznatog specijaliteta regije Champagne (naravno reč je o šampanjcu)! Šardone sigurno predstavlja jednu od važnih komponenti u šampanjcu.
Poreklo sorte
Šardone je francuska sorta, poreklom iz Burgundije (centralno-istočna Francuska). Naziv Šardone (Chardonnay) je dobio kako se pretpostavlja, po burgundskom selu Chardonnay. Analizom je ustanovljeno da je to sorta nastala prirodnim ukrštanjem Pinota i i stare sorte Gouais Blanc. U Francuskoj, SAD-u, i Australiji se nalaze najveći zasadi Šardonea u svetu, pa je tako na osmom mestu po rasprostranjenosti uzgajanja, i važi za jednu od popularnijih sorti.
Karakteristike
Poznat kao sorta koja se lako adaptira, Šardone se našao u vinogradima širom sveta. Zato i ne čudi činjenica da je među najrasprostranjenijim sortama na svetu. To je sorta kojoj odgovaraju vodopropusna i bogata tla. Voli toplotu ali ne i vrućinu, zato nije pogodan za krajeva gde su letnje temperature vrlo visoke. Grožđe sorte Šardone ima tendenciju da sakupi visok nivo slatkoće, ali uz zadržavanje skladne kiselosti. Grozd je zbijen zrnima pa je manje podložan bolestima. Ono što je najveća prednost Šardonea, je njegova prilagodljivost različitim stilovima vina što mnogim vinarima odgovara jer imaju mogućnost pravljenja od jednostavnijih, laganijih vina do ukusom složenijih vina, koja se kao takva odlično slažu sa raznim jelima, pogotovo onim od ribe i morskih plodova.
Različite crvene i bele sorte grožđa rasprostranjene su na šest kontinenata širom sveta. Među stručnjacima i uživaocima slatkog soka, već duži niz godina vodi se rasprava o tome koje su to sorte koje su najbolje među tolikim izborom. Odgovor na to pitanje nije nimalo jednostavan, pogotovo kada je reč o tako velikom broju kvalitetnih sorti među kojima treba izabrati najbolje.
Bilo kako bilo, kao neke od najpoznatijih i najrasprostranjenijih sorti u svetu, izdvajaju se Chardonnay, Pinot Blanc, Pinot Grigio, Sauvignon Blanc, Riesling (kod belih sorti), i Merlot, Cabernet Sauvignon, Malbec, Sangiovese (kod crvenih sorti).
Sve pomenute sorte grožđa, kao i one koje nismo pomenuli, bilo da su od crvenog ili belog grožđa, doneće u svakom slučaju sok u kojem čovek može da uživa. Naravno, ukoliko je zadovoljen uslov da je grožđe zdravo i da se u podrumu nalazi dobar vinar.
O Šardoneu (Chardonnay)
Ovo je sorta koju ne bismo previše morali da predstavljamo ljubiteljima vina, jer je većini od njih Šardone veoma poznat i omiljen. Ipak, s obzirom na senzacije ukusa koje ta sorta može ponuditi, svakako je vredan da ga iznova prezentujemo. To je mogućnost da oni manje upućeni dobiju uvid u sortu koja često daje ukusne osećaje vrede divljenja. Činjenica koja dovoljno govori u prilog kvalitetu sorte je ta da je Šardone sorta koja u nejvećem procentu doprinosi proizvodnji i dobijanju poznatog specijaliteta regije Champagne (naravno reč je o šampanjcu)! Šardone sigurno predstavlja jednu od važnih komponenti u šampanjcu.
Poreklo sorte
Šardone je francuska sorta, poreklom iz Burgundije (centralno-istočna Francuska). Naziv Šardone (Chardonnay) je dobio kako se pretpostavlja, po burgundskom selu Chardonnay. Analizom je ustanovljeno da je to sorta nastala prirodnim ukrštanjem Pinota i i stare sorte Gouais Blanc. U Francuskoj, SAD-u, i Australiji se nalaze najveći zasadi Šardonea u svetu, pa je tako na osmom mestu po rasprostranjenosti uzgajanja, i važi za jednu od popularnijih sorti.
Karakteristike
Poznat kao sorta koja se lako adaptira, Šardone se našao u vinogradima širom sveta. Zato i ne čudi činjenica da je među najrasprostranjenijim sortama na svetu. To je sorta kojoj odgovaraju vodopropusna i bogata tla. Voli toplotu ali ne i vrućinu, zato nije pogodan za krajeva gde su letnje temperature vrlo visoke. Grožđe sorte Šardone ima tendenciju da sakupi visok nivo slatkoće, ali uz zadržavanje skladne kiselosti. Grozd je zbijen zrnima pa je manje podložan bolestima. Ono što je najveća prednost Šardonea, je njegova prilagodljivost različitim stilovima vina što mnogim vinarima odgovara jer imaju mogućnost pravljenja od jednostavnijih, laganijih vina do ukusom složenijih vina, koja se kao takva odlično slažu sa raznim jelima, pogotovo onim od ribe i morskih plodova.
Re: Vino
Shade ::
Konacno pronadjoh vino koje mi lezi, a nije skupo... Aaaaaa ludilo koliko je dobro. Inace, najprodavanije u Italiji.
Re: Vino
Shade ::
Ambalaza je razlicita, vino jedno te isto... naravno.
Veruj da je mnooogooo dobrooo. Trenutno cirkam belo iz tetrapaka, posto nisam nasla botilje u super marketu, a mrzelo me da idem u drugi.
Odlicno vino, odlicno!
Re: Vino
Shade ::Euro i neka sica... 1,40, tako ..
Ma vredi, jedno od boljih a pristupacnijih sto se cene tice.
Mnogo mi se dopada.
Za kuvano vino potrebno je sledeće:
• kriška limuna (sa korom)
• kriška pomorandže (sa korom)
• 1 litar crvenog- crnog vina
• šipka cimeta
• karanfilić
• čašica vinjaka/konjaka
• četiri kašike šećera
• biljni ili voćni čaj (savet-šumsko voće)
Oprati limun i pomorandžu a potom iseći na kriške. Sipajte vino u posudu i polako zagrevajte. Potom dodati kriške voća, staviti karanfilić i vinjak u vino. U povremeno mešanje treba sačekati dok vino ne postane vrelo. Zatim dodati šipčicu cimeta, a pritom voditi računa da vino ne proključa. Na kraju je potrebno dodati šećera, sipati vino u čaše i staviti kesicu čaja.
Re: Vino
Otkrih jos jedno ...mmmm .. friizzzanteee
OgnjiGiorno di zonin
http://www.italianwineshop.it/schedaprodotto.asp?idcat=1&idnd=172&idp=2339
Shade- Elita
- Broj poruka : 10711
Pridružila/o se : 13.11.2010
Re: Vino
pa Shade ti tamo samo vina pijes?!
Boni- Urednica
- Broj poruka : 9008
Pridružila/o se : 29.03.2011
Re: Vino
Pijem vina, jedam pastu i sireve..
I pocinjem da kantam: Felicita, felicita ...
Ali ovo vino je ludiloooo... skoro kao sampagna, ludilo kako je dobro.
Shade- Elita
- Broj poruka : 10711
Pridružila/o se : 13.11.2010
Re: Vino
I treba!
Daj malo u kafanicu da probamo.
Daj malo u kafanicu da probamo.
Boni- Urednica
- Broj poruka : 9008
Pridružila/o se : 29.03.2011
Re: Vino
Šampanjac - đavolje vino
Od kada su slučajno otkriveni u starom, prašnjavom vinskom podrumu usred Šampanje, golicavi mehurići privlače veliku pažnju i prave još veću buku. Čuveno „plop“ nije bilo uvek praćeno penom koja se izliva iz boce, povicima sreće i osmesima prisutnih. Nekada davno, ovaj zvuk je bio daleko eksplozivniji, izazivajući strah i molitve za isterivanje đavola sa usana monaha koji su se krstili pred prizorom kojem su prisustvovali u svojim podrumima.
Pre nego što je počela da deli ime sa najpoznatijim penušavim vinom na svetu, Šampanja je bila samo oblast u Francuskoj. Locirana na raskrsnici puteva, Šampanja je bila nezaobilazna stanica mnogim vojskama, ali je bila atraktivna i trgovcima koji su tuda prolazili. To je omogućilo regionu brz razvoj u srednjem veku, a vinove loze koje je za sobom ostavila Rimska imperija, odlučile su u kom će se pravcu oblast razvijati. Vino je bio značajan proizvod i zbog činjenice da je Crkva, u čijem vlasništvu je bila većina vinograda, koristila vino u svojim obredima. Drugi značajan razlog za podsticanje proizvodnje vina desio se nakon odluke da katedrala u Remsu posluži za krunisanje kralja Iga Kapeta 987. godine, od kada se to pretvorilo u tradicionalni obred do kraja Kraljevine Francuske i njene transformacije u republiku.
Đavolje vino i Dom Perinjon
Kako se vino služilo na dvoru, odabrani podrumi su uživali beneficije plemstva. Problem sa kojim se Šampanja suočila bila je njena oštrija klima, koja nije pogodovala pravljenu jakog crnog vina, koje je na dvor stizalo iz južnije Burgundije. Šampanjac je otkriven slučajno i bio je mnogo slađi nego danas. Kada je nastalo, ovo vino je bilo nepoželjno, jer su mehurići svedočili o lošem kvalitetu. Pritom, ono je zadalo dosta glavobolje onima koji su ga pravili. Usled ranijeg branja grožđa zbog hladnije klime, nije bilo dovoljno vremena da se okonča proces fermentacije, odnosno pretvaranja šećera u alkohol. Zato je tokom proleća i toplijeg vremena, dolazilo do refermentacije, ali ovog puta u samoj boci, što je uzrok penušavosti.
Monahe, koji nisu znali za sekundarnu fermentaciju, bio je strah od ovog vina, pošto bi pampur često izletao iz flaše sam od sebe, ili bi boce usled pritiska izazvanog vrenjem eksplodirale, neretko izazivajući lančane eksplozije. Zbog ovoga je i dobilo ime Đavolje vino. Ovaj napitak u procesu refermentacije prvi su dokumentovali monasi iz opatije Saint Hilaire 1531. Engleski filozof i fizičar Kristofer Meret 1662. godine izučio je i opisao ovu pojavu, koju je nazvao Méthode Champenoise, dok se čuveni Dom Perinjon pojavio tek 40 godina kasnije. On nije uspeo da odgovori na zahtev da se mehurići iz vina odstrane, ali je odustao od pravljenja crnog i počeo da radi na razvijanju belog vina, uvodeći španski pampur sa širokim završetkom. Jače boce su uvezene iz Engleske, a dodao je i žicu koja je trebalo da omogući da pampur odoli pritisku nastalom usled refermentacije.
Šampanjac i propaganda
Nakon smrti Dom Perinjona 1715, ovo vino se proizvodilo u malim količinama. Međutim, iako je bio vrlo prisutan na francuskom i engleskom dvoru, šampanjac je sve više dobijao na značaju s razvojem novog sloja - buržoazije. Tako je sa 300.000 boca proizvedenih na prelasku vekova, njihov broj dosegao 20 miliona do 1853. godine. Ovolika popularnost dovela je do (zlo)upotrebe šampanjca u propagandne svrhe. Tako su sredinom 19. veka proizvođači poželeli da, stavljanjem romantičnih scena na etikete boca, pretvore šampanjac u žensko piće. Takođe, u čuvenoj aferi Drajfus, vinari su iskoristili eksploziju antisemitizma pustivši u promet Champagne Antijuif (antisemitski šampanjac), koji je bio praćen propagandom na etiketama. Takođe je poznat i Čerčilov povik podstreka vojnicima pred kraj Prvog svetskog rata „Gospodo, upamtite, ne borimo se samo za Francusku, već i za šampanjac!“.
Za specijalne prilike
Šampanjac je oduvek služio za zdravicu povodom stotine dobijenih bitaka i zaključenih mirovnih sporazuma; hiljade brodova je pušteno u plovidbu razbijanjem boce šampanjca o krmu, a dočeci Nove godine širom planete bili su praćeni njegovom penom koja je prštala poput vatrometa. Rođenje miliona beba i na milijarde venčanja obeleženi su istim pićem kojim se prvaci Formule 1 prskaju pred kamerama, obeležavajući kraj trke i proglašenje pobednika.
Očigledno, šampanjac je postao sinonim za proslavu, a zahvaljujući globalizaciji, dostupan je širom sveta. Svakako, najpoznatiji brendovi su i najskuplji. To su Cristal iz vinarije Louis Roederer, Grand Siècle iz kuće Laurent-Perrier, zatim Dom Pérignon, Moët&Chandon i na kraju Cuvèe Sir Winston Churchill iz vinarije Pol Roger. Poznato je da se ovo vino pravi u mnogim zemljama i da se reč „šampanjac“ koristi kao sinonim za ono što se po zakonu može zvati „penušavo vino“, jer je prvo ime rezervisano za region u Francuskoj. Na kraju, mnogi će postaviti pitanje da li je bitnije da boca pred vama bude iz Šampanje ili su mehurići ti koji se računaju.
Od kada su slučajno otkriveni u starom, prašnjavom vinskom podrumu usred Šampanje, golicavi mehurići privlače veliku pažnju i prave još veću buku. Čuveno „plop“ nije bilo uvek praćeno penom koja se izliva iz boce, povicima sreće i osmesima prisutnih. Nekada davno, ovaj zvuk je bio daleko eksplozivniji, izazivajući strah i molitve za isterivanje đavola sa usana monaha koji su se krstili pred prizorom kojem su prisustvovali u svojim podrumima.
Pre nego što je počela da deli ime sa najpoznatijim penušavim vinom na svetu, Šampanja je bila samo oblast u Francuskoj. Locirana na raskrsnici puteva, Šampanja je bila nezaobilazna stanica mnogim vojskama, ali je bila atraktivna i trgovcima koji su tuda prolazili. To je omogućilo regionu brz razvoj u srednjem veku, a vinove loze koje je za sobom ostavila Rimska imperija, odlučile su u kom će se pravcu oblast razvijati. Vino je bio značajan proizvod i zbog činjenice da je Crkva, u čijem vlasništvu je bila većina vinograda, koristila vino u svojim obredima. Drugi značajan razlog za podsticanje proizvodnje vina desio se nakon odluke da katedrala u Remsu posluži za krunisanje kralja Iga Kapeta 987. godine, od kada se to pretvorilo u tradicionalni obred do kraja Kraljevine Francuske i njene transformacije u republiku.
Đavolje vino i Dom Perinjon
Kako se vino služilo na dvoru, odabrani podrumi su uživali beneficije plemstva. Problem sa kojim se Šampanja suočila bila je njena oštrija klima, koja nije pogodovala pravljenu jakog crnog vina, koje je na dvor stizalo iz južnije Burgundije. Šampanjac je otkriven slučajno i bio je mnogo slađi nego danas. Kada je nastalo, ovo vino je bilo nepoželjno, jer su mehurići svedočili o lošem kvalitetu. Pritom, ono je zadalo dosta glavobolje onima koji su ga pravili. Usled ranijeg branja grožđa zbog hladnije klime, nije bilo dovoljno vremena da se okonča proces fermentacije, odnosno pretvaranja šećera u alkohol. Zato je tokom proleća i toplijeg vremena, dolazilo do refermentacije, ali ovog puta u samoj boci, što je uzrok penušavosti.
Monahe, koji nisu znali za sekundarnu fermentaciju, bio je strah od ovog vina, pošto bi pampur često izletao iz flaše sam od sebe, ili bi boce usled pritiska izazvanog vrenjem eksplodirale, neretko izazivajući lančane eksplozije. Zbog ovoga je i dobilo ime Đavolje vino. Ovaj napitak u procesu refermentacije prvi su dokumentovali monasi iz opatije Saint Hilaire 1531. Engleski filozof i fizičar Kristofer Meret 1662. godine izučio je i opisao ovu pojavu, koju je nazvao Méthode Champenoise, dok se čuveni Dom Perinjon pojavio tek 40 godina kasnije. On nije uspeo da odgovori na zahtev da se mehurići iz vina odstrane, ali je odustao od pravljenja crnog i počeo da radi na razvijanju belog vina, uvodeći španski pampur sa širokim završetkom. Jače boce su uvezene iz Engleske, a dodao je i žicu koja je trebalo da omogući da pampur odoli pritisku nastalom usled refermentacije.
Šampanjac i propaganda
Nakon smrti Dom Perinjona 1715, ovo vino se proizvodilo u malim količinama. Međutim, iako je bio vrlo prisutan na francuskom i engleskom dvoru, šampanjac je sve više dobijao na značaju s razvojem novog sloja - buržoazije. Tako je sa 300.000 boca proizvedenih na prelasku vekova, njihov broj dosegao 20 miliona do 1853. godine. Ovolika popularnost dovela je do (zlo)upotrebe šampanjca u propagandne svrhe. Tako su sredinom 19. veka proizvođači poželeli da, stavljanjem romantičnih scena na etikete boca, pretvore šampanjac u žensko piće. Takođe, u čuvenoj aferi Drajfus, vinari su iskoristili eksploziju antisemitizma pustivši u promet Champagne Antijuif (antisemitski šampanjac), koji je bio praćen propagandom na etiketama. Takođe je poznat i Čerčilov povik podstreka vojnicima pred kraj Prvog svetskog rata „Gospodo, upamtite, ne borimo se samo za Francusku, već i za šampanjac!“.
Za specijalne prilike
Šampanjac je oduvek služio za zdravicu povodom stotine dobijenih bitaka i zaključenih mirovnih sporazuma; hiljade brodova je pušteno u plovidbu razbijanjem boce šampanjca o krmu, a dočeci Nove godine širom planete bili su praćeni njegovom penom koja je prštala poput vatrometa. Rođenje miliona beba i na milijarde venčanja obeleženi su istim pićem kojim se prvaci Formule 1 prskaju pred kamerama, obeležavajući kraj trke i proglašenje pobednika.
Očigledno, šampanjac je postao sinonim za proslavu, a zahvaljujući globalizaciji, dostupan je širom sveta. Svakako, najpoznatiji brendovi su i najskuplji. To su Cristal iz vinarije Louis Roederer, Grand Siècle iz kuće Laurent-Perrier, zatim Dom Pérignon, Moët&Chandon i na kraju Cuvèe Sir Winston Churchill iz vinarije Pol Roger. Poznato je da se ovo vino pravi u mnogim zemljama i da se reč „šampanjac“ koristi kao sinonim za ono što se po zakonu može zvati „penušavo vino“, jer je prvo ime rezervisano za region u Francuskoj. Na kraju, mnogi će postaviti pitanje da li je bitnije da boca pred vama bude iz Šampanje ili su mehurići ti koji se računaju.
Re: Vino
Kako naručiti vino u restoranu?
Zaboravite protokol i classy ponašanje tokom naručivanja i prezentacije vina. Ne želimo da izgledamo otmeno. Niti da impresioniramo devojke. Cilj je prost - u neprijateljskom okruženju restorana koji hoće da nam skine kožu s leđa i iscedi poslednji dinar izboksovati što bolje i što jeftinije :)
Let's face it - pijenje vina u restoranu je dosta skup hobi. Oni koji piju često i puno (khm…), obično znaju šta naručuju, a svoje greške plaćaju iskustvom i dubljim džepom. Za sve ostale, koji ne žele sticati iskustvo o trošku sopstevnog budžeta, evo par saveta koji zaista mogu puno značiti u situacijama kada ručak ili večeru želimo obogatiti flašom (ili dve, tri...) dobrog vina.
Scenario kojim svaka priča počinje je vrlo prost i uvek manje ili više isti. Osoba zadužena za serviranje (sommelier ili u manjim restoranima običan konobar) prezentuje vinsku kartu i drama počinje. Zdrava pretpostavka je da niste upoznati sa vinskom kartom (odnosno da većinu vina sa iste ne prepoznajete ili niste nikad pili), i ne preterano potkovani činjenicama da je 2004. u dolini Rhone bila odlična za Mourvèdre a 2005. dala najbolji Bordeaux u celoj deceniji - i to na obe obale Gironde. Uz par saveta i jednom malom vežbom koju morate sami za sebe uraditi saznaćete šta da nikad ne radite i i steći rutinu da možete sa vašim domaćinom u restoranu kvalitetno iskomunicirati i dobiti tačno ono sto želite.
Misterija čepa: kada konobar (ili sommelier) spusti čep pred vas ne mirišite ga, jer osim mirisa mokrog čepa ne znam šta drugo možete da očekujete?! Čep služi za vizuelnu inspekciju - ocenite da li je ispravan. Pogledajte ga, ne bi li uočili fizička oštećenja koja bi uzrokovala neispravnost vina. Prstima ga par puta stisnite sa nekoliko strana da vidite da nije isuviše mekan, tačnije suh i mrvljiv iznutra.
Pre nego pređemo na pet saveta za naručivanje vina, jedna jako bitna stvar. Da biste dobili vino koje želite ili bar približili kakav tip vina želite, morate ga znati opisati. Opisivanje vina ide jako teško ljudima koji nisu verzirani i obično se tu upletu. Daću par prostih vodilja kojim terminima opisivati vina. Samo ću ih nabacati a vi ćete već prepoznati svoj ukus u tome :)
• Stil vina: Robustno, elegantno... određuje ga sama sorta, na osnovu količine tanina. Tipično robustne sorte su C.Sauvignon, Shiraz, Nebbiolo (Barolo), sl. U "elegantnije" bi spadali Pinot Noir, Game, Barbera i recimo Merlot...
• Karakter vina: voćno, zemljano, začinsko... donosi ga najviše sam terroir, odnosno izraz koji objedinjuje u sebi sortu, regiju, klimatske uslove i tip zemiljišta. Čak ni početnicima ne bi trebalo predstavljati problem da u omiljenim vinima razlikuju dominantno voćne arome od onih zemljanih/začinskih.
• Barikiranost: barik (nagorena bačva u kojoj odležava vino) nosi prepoznatljive arome nadimljenosti i nesto diskretnije (prepoznatljive samo utreniranim alkoholičarima izrazito crvenih noseva) vanile, čokolade, raznih tipova drveta i začina. Štancovana juznoamerička (argentinska i čileanska) vina koja se nalaze po supermarketima su po pravilu jako barikirana (tzv. čips).
• Mirisne note: Bilo bi bolje koristiti ih za opisivanje belih vina, kod crvenih je za počcetak dovoljno sommelieru preneti vase preference po pitanju stila i karaktera vina. Mirisne note mozete jako lako odrediti kao voćne, cvetne i mineralne (vegetativne). Svako ko je nekad probao neko muskatno ili traminsko vino tačno zna šta znače cvetne arome. Voćne su vrlo jasne za prepoznati, a sve što nisu voćne i cvetne - mora da su mineralne :)
Ako krenete u ovim okvirima da "pamtite" vina koja vam se dopadaju, bićete i više nego sposobni da u restoranu u samo par reči date sommelieru dovoljno informacija da vam sugeriše vino koje će sigurno biti po vašem ukusu. Primera radi, dovoljno će biti reći kako se vama dopadaju elegantna i voćna vina sa ne mnogo naglašenim barikom, ili recimo robustna barikirana.
Degustacija vina: kada konobar malo sipa da probate vino, to čini da biste pred njim potvrdili ispravnost flaše. Nema potrebe da ga muljajte pola sata kao da ispirate usta posle pranja zuba. Dovoljno je pomirisati. Ukoliko osetite miris sirćeta (oksidacija) ili buđi, "mokrog kartona", to ukazuje na neispravnost. Uopšte nemojte da se brinete "a kako ću to da osetim?". To je kao grip. Ako je tu - znaćete :)
#1: NIKAD ne naručujte "vino kuće"
Može biti zabavno probati vino kuće ako ste na proputovanju kolima kroz Francusku, pa doručkujete negde u Chablis-u. Za sve ostale destinacije na planeti - po definiciji to je najjeftinije vino kojeg se gazda restorana tog meseca dočepao jer niko drugi nije hteo da ga kupi po normalnoj ceni. Izbegavati u najširem luku.
#2: Konobar je vas prijatelj. Ili možda nije?
Savet konobara/sommeliera može biti od koristi, ali samo pod uslovom da je "vaš" čovek koga ste unazad posetama restoranu već "kupili" dobrim napojnicama i koji će vam sugerisati zaista dobro vino. U suprotnom, vrlo je moguće da će vam sugerisati vino kojeg moraju da se reše sa stanja ili koje je menadžmenta naložio da se najviše nudi. E, sad, ako predpostavimo da smo ušli u diskusiju sa sommelierom (pod uslovom da nismo - odmah skočiti na tačku #4 - Šta dalje?), ostaje pitanje kako kolegi sommelieru opisati vina koja se vama sviđaju u cilju kvalitetne preporuke. Tu treba primeniti gore pomenutu "vežbu" koju ćete, nadam se, savladati i opisati željeni stil vina koji vam se dopada, uz obaveznu napomenu o cenovnom rangu do kojeg ste spremni da idete (više o tome kasnije).
#3: Koje se vino najbolje prodaje?
Diskusija koja krene u tom pravcu odaje nezainteresovanost osoblja da vam se posveti dobrim savetom. Ako usvojite opisano u prethodnoj tačci, vi sami vise nikad nećete postaviti ovo pitanje. A ako konobar krene sa ovim argumentom - diskreditovao se momentalno, i dignite ruke od njega. Ja da sam sommelier (dobro, jesam ;p, ali ne radim u restoranu), nikad ne bih sugerisao vino bez da se prvo raspitam detaljno o ukusu gosta (šta voli da pije, šta mu se dopada) i naravno o tome šta je poručio od jela. Tek onda mozemo ući u priču o cenovnom rangu, i na kraju krenuti sa predlozima. Sve ostalo je čisti bullshit.
#4: Nema pomoći od konobara, šta dalje?
Tu bih sugerisao strategiju iz mog prethodnog članka: Underestimated Wine Regions. Ako ste na totalno nepoznatoj teritoriji sa vinskom kartom, ili sumnjate da konobar hoće da vam uvali mačku u džaku, prepušteni ste sebi. izbegavajte izvikane regije, pogotovo Francuze i Italijane. Portugalci, donekle Španci i nase komšije Slovenci mogu doneti puno radosti za malo para :) Takođe, pogledajte kao referencu moju Top 10 ispod 10 listu, većina izlistanih vina se moze naći u našim restoranima.
#5: CENA a.k.a. ne stidite se da direktno i otvoreno kažete koliko ste spremni da platite
S obzirom da restorani primenjuju razlicite taktike za određivanje cene vina, počev od kombinacije jeftine hrane i skupog vina, pa na dalje, potreban nam je način da ugrubo odredimo da li je vinska karta precenjena ili nije. Pravilo je da su jeftina vina cenjena sa indeksom x2 ili x2.5 (do dva ipo puta skuplje nego u prodavnici), a skuplja vina oko x1.5, x1.8. Zapamtite cene par najrasprosranjenijih vina u gradu, tipa Casillero del Diablo, ili line-up ku'ća Aleksandrovic, Kovačević ili Radovanović i koristite ih kao referencu da li restoran "dere" sa cenama ili je korektan. Neretko viđam i da su vina cenjena x3 pa i više, i tu iz principa nikad ne bih naručio.
Budite potpuno opušteni i neposredni u saopštavanju konobaru koko ste spremni da odvojite te večeri. Nema nikakve potrebe da uhćete i pufćete ako vam predloži neko vino ili dovodite sebe u situaciju da za svako ponuđeno pitate "a koliko to košta". Odmah iznesite svoje namere, neka on brine o cenama - zato je tu. Budite vrlo oprezni ako vinska lista nema cene, ili ako nisu navedena godišta vina.
Za kraj - ništa gore od toga da budete osuđeni na flašu koja vam se ne sviđa, a pritom znate da morate da je debelo platite. Zato nemojte sebe dovoditi u tu situaciju i iskrostite svoju pregovaračku poziciju do maksimuma. Oklevajte. Pitajte. Oklevajte. Pa pitajte opet. Što bi rekao Alan Richman - It's like sex on a first date. You'll regret it if you're not sure :)
Zaboravite protokol i classy ponašanje tokom naručivanja i prezentacije vina. Ne želimo da izgledamo otmeno. Niti da impresioniramo devojke. Cilj je prost - u neprijateljskom okruženju restorana koji hoće da nam skine kožu s leđa i iscedi poslednji dinar izboksovati što bolje i što jeftinije :)
Let's face it - pijenje vina u restoranu je dosta skup hobi. Oni koji piju često i puno (khm…), obično znaju šta naručuju, a svoje greške plaćaju iskustvom i dubljim džepom. Za sve ostale, koji ne žele sticati iskustvo o trošku sopstevnog budžeta, evo par saveta koji zaista mogu puno značiti u situacijama kada ručak ili večeru želimo obogatiti flašom (ili dve, tri...) dobrog vina.
Scenario kojim svaka priča počinje je vrlo prost i uvek manje ili više isti. Osoba zadužena za serviranje (sommelier ili u manjim restoranima običan konobar) prezentuje vinsku kartu i drama počinje. Zdrava pretpostavka je da niste upoznati sa vinskom kartom (odnosno da većinu vina sa iste ne prepoznajete ili niste nikad pili), i ne preterano potkovani činjenicama da je 2004. u dolini Rhone bila odlična za Mourvèdre a 2005. dala najbolji Bordeaux u celoj deceniji - i to na obe obale Gironde. Uz par saveta i jednom malom vežbom koju morate sami za sebe uraditi saznaćete šta da nikad ne radite i i steći rutinu da možete sa vašim domaćinom u restoranu kvalitetno iskomunicirati i dobiti tačno ono sto želite.
Misterija čepa: kada konobar (ili sommelier) spusti čep pred vas ne mirišite ga, jer osim mirisa mokrog čepa ne znam šta drugo možete da očekujete?! Čep služi za vizuelnu inspekciju - ocenite da li je ispravan. Pogledajte ga, ne bi li uočili fizička oštećenja koja bi uzrokovala neispravnost vina. Prstima ga par puta stisnite sa nekoliko strana da vidite da nije isuviše mekan, tačnije suh i mrvljiv iznutra.
Pre nego pređemo na pet saveta za naručivanje vina, jedna jako bitna stvar. Da biste dobili vino koje želite ili bar približili kakav tip vina želite, morate ga znati opisati. Opisivanje vina ide jako teško ljudima koji nisu verzirani i obično se tu upletu. Daću par prostih vodilja kojim terminima opisivati vina. Samo ću ih nabacati a vi ćete već prepoznati svoj ukus u tome :)
• Stil vina: Robustno, elegantno... određuje ga sama sorta, na osnovu količine tanina. Tipično robustne sorte su C.Sauvignon, Shiraz, Nebbiolo (Barolo), sl. U "elegantnije" bi spadali Pinot Noir, Game, Barbera i recimo Merlot...
• Karakter vina: voćno, zemljano, začinsko... donosi ga najviše sam terroir, odnosno izraz koji objedinjuje u sebi sortu, regiju, klimatske uslove i tip zemiljišta. Čak ni početnicima ne bi trebalo predstavljati problem da u omiljenim vinima razlikuju dominantno voćne arome od onih zemljanih/začinskih.
• Barikiranost: barik (nagorena bačva u kojoj odležava vino) nosi prepoznatljive arome nadimljenosti i nesto diskretnije (prepoznatljive samo utreniranim alkoholičarima izrazito crvenih noseva) vanile, čokolade, raznih tipova drveta i začina. Štancovana juznoamerička (argentinska i čileanska) vina koja se nalaze po supermarketima su po pravilu jako barikirana (tzv. čips).
• Mirisne note: Bilo bi bolje koristiti ih za opisivanje belih vina, kod crvenih je za počcetak dovoljno sommelieru preneti vase preference po pitanju stila i karaktera vina. Mirisne note mozete jako lako odrediti kao voćne, cvetne i mineralne (vegetativne). Svako ko je nekad probao neko muskatno ili traminsko vino tačno zna šta znače cvetne arome. Voćne su vrlo jasne za prepoznati, a sve što nisu voćne i cvetne - mora da su mineralne :)
Ako krenete u ovim okvirima da "pamtite" vina koja vam se dopadaju, bićete i više nego sposobni da u restoranu u samo par reči date sommelieru dovoljno informacija da vam sugeriše vino koje će sigurno biti po vašem ukusu. Primera radi, dovoljno će biti reći kako se vama dopadaju elegantna i voćna vina sa ne mnogo naglašenim barikom, ili recimo robustna barikirana.
Degustacija vina: kada konobar malo sipa da probate vino, to čini da biste pred njim potvrdili ispravnost flaše. Nema potrebe da ga muljajte pola sata kao da ispirate usta posle pranja zuba. Dovoljno je pomirisati. Ukoliko osetite miris sirćeta (oksidacija) ili buđi, "mokrog kartona", to ukazuje na neispravnost. Uopšte nemojte da se brinete "a kako ću to da osetim?". To je kao grip. Ako je tu - znaćete :)
#1: NIKAD ne naručujte "vino kuće"
Može biti zabavno probati vino kuće ako ste na proputovanju kolima kroz Francusku, pa doručkujete negde u Chablis-u. Za sve ostale destinacije na planeti - po definiciji to je najjeftinije vino kojeg se gazda restorana tog meseca dočepao jer niko drugi nije hteo da ga kupi po normalnoj ceni. Izbegavati u najširem luku.
#2: Konobar je vas prijatelj. Ili možda nije?
Savet konobara/sommeliera može biti od koristi, ali samo pod uslovom da je "vaš" čovek koga ste unazad posetama restoranu već "kupili" dobrim napojnicama i koji će vam sugerisati zaista dobro vino. U suprotnom, vrlo je moguće da će vam sugerisati vino kojeg moraju da se reše sa stanja ili koje je menadžmenta naložio da se najviše nudi. E, sad, ako predpostavimo da smo ušli u diskusiju sa sommelierom (pod uslovom da nismo - odmah skočiti na tačku #4 - Šta dalje?), ostaje pitanje kako kolegi sommelieru opisati vina koja se vama sviđaju u cilju kvalitetne preporuke. Tu treba primeniti gore pomenutu "vežbu" koju ćete, nadam se, savladati i opisati željeni stil vina koji vam se dopada, uz obaveznu napomenu o cenovnom rangu do kojeg ste spremni da idete (više o tome kasnije).
#3: Koje se vino najbolje prodaje?
Diskusija koja krene u tom pravcu odaje nezainteresovanost osoblja da vam se posveti dobrim savetom. Ako usvojite opisano u prethodnoj tačci, vi sami vise nikad nećete postaviti ovo pitanje. A ako konobar krene sa ovim argumentom - diskreditovao se momentalno, i dignite ruke od njega. Ja da sam sommelier (dobro, jesam ;p, ali ne radim u restoranu), nikad ne bih sugerisao vino bez da se prvo raspitam detaljno o ukusu gosta (šta voli da pije, šta mu se dopada) i naravno o tome šta je poručio od jela. Tek onda mozemo ući u priču o cenovnom rangu, i na kraju krenuti sa predlozima. Sve ostalo je čisti bullshit.
#4: Nema pomoći od konobara, šta dalje?
Tu bih sugerisao strategiju iz mog prethodnog članka: Underestimated Wine Regions. Ako ste na totalno nepoznatoj teritoriji sa vinskom kartom, ili sumnjate da konobar hoće da vam uvali mačku u džaku, prepušteni ste sebi. izbegavajte izvikane regije, pogotovo Francuze i Italijane. Portugalci, donekle Španci i nase komšije Slovenci mogu doneti puno radosti za malo para :) Takođe, pogledajte kao referencu moju Top 10 ispod 10 listu, većina izlistanih vina se moze naći u našim restoranima.
#5: CENA a.k.a. ne stidite se da direktno i otvoreno kažete koliko ste spremni da platite
S obzirom da restorani primenjuju razlicite taktike za određivanje cene vina, počev od kombinacije jeftine hrane i skupog vina, pa na dalje, potreban nam je način da ugrubo odredimo da li je vinska karta precenjena ili nije. Pravilo je da su jeftina vina cenjena sa indeksom x2 ili x2.5 (do dva ipo puta skuplje nego u prodavnici), a skuplja vina oko x1.5, x1.8. Zapamtite cene par najrasprosranjenijih vina u gradu, tipa Casillero del Diablo, ili line-up ku'ća Aleksandrovic, Kovačević ili Radovanović i koristite ih kao referencu da li restoran "dere" sa cenama ili je korektan. Neretko viđam i da su vina cenjena x3 pa i više, i tu iz principa nikad ne bih naručio.
Budite potpuno opušteni i neposredni u saopštavanju konobaru koko ste spremni da odvojite te večeri. Nema nikakve potrebe da uhćete i pufćete ako vam predloži neko vino ili dovodite sebe u situaciju da za svako ponuđeno pitate "a koliko to košta". Odmah iznesite svoje namere, neka on brine o cenama - zato je tu. Budite vrlo oprezni ako vinska lista nema cene, ili ako nisu navedena godišta vina.
Za kraj - ništa gore od toga da budete osuđeni na flašu koja vam se ne sviđa, a pritom znate da morate da je debelo platite. Zato nemojte sebe dovoditi u tu situaciju i iskrostite svoju pregovaračku poziciju do maksimuma. Oklevajte. Pitajte. Oklevajte. Pa pitajte opet. Što bi rekao Alan Richman - It's like sex on a first date. You'll regret it if you're not sure :)
Re: Vino
Vino mi je omiljeno alkoholno pice pored likera. Volim slatka , vocna vina a najcesce pijem Sangriju... Drugo slatko i nisam probala
Chikita- Elita
- Broj poruka : 1227
Pridružila/o se : 10.03.2011
Strana 1 od 2 • 1, 2
Femme :: MOJ ŽIVOTE :: Gastronomija :: Omiljena pića, napici
Strana 1 od 2
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu